خبرنگاری که سکان صداوسیمای استان‌ها را به دست گرفت/ آیا عابدینی می‌تواند در شبکه‌های استانی تحول ایجاد کند؟

نمی‌توان انکار کرد که انتخاب حسن عابدینی به عنوان معاونت امور استانهای سازمان صدا و سیما باعث تعجب بسیاری از اهالی رسانه و افراد آشنا با رادیو و تلویزیون شد.

اختصاصی ایران فیلم پرس –خبرنگار قدیمی و برجسته‌ای که پیش از این، رئیس خبرگزاری صدا و سیما بود و تقریبا تمام عمر خود را در زمینۀ خبر گذرانده، ناگهان رئیس بخش امور استانهای صدا و سیما شد.

حالا بسیاری گمان دارند که بخش استان‌های صدا و سیما رویکردی خبری خواهد داشت. این نگرانی با بررسی رزومۀ عابدینی بیشتر می‌شود. عابدینی دکترای سیاستگذاری عمومی دارد. او تجربه سال‌ها فعالیت به‌عنوان خبرنگار، مجری و کارشناس برنامه‌های تلویزیونی را در کارنامه کاری خود دارد و مسئولیت‌هایی مانند ریاست خبرگزاری صداوسیما، مدیرکل اخبار خارجی صداوسیما، مدیرکل اخبار شبکه العالم، عضو شورای طرح و برنامه شبکه خبر، عضو شورای پژوهش‌های کاربردی معاونت برون‌مرزی صداوسیما، مدیرکل نظارت و ارزشیابی ایرنا، معاون اخبار بین‌الملل ایرنا، رئیس دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در ژاپن، مدیر و سردبیر خبر استان‌های ایرنا، رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی در مرکز چهارمحال و بختیاری و دبیری روزنامه ایران را به‌عهده داشته است.

این سوابق همگی خبری هستند و به جز یک مورد (ریاست خبرگزاری جمهوری اسلامی در چهارمحال بختیاری) هیچ ارتباطی با استان‌ها ندارند. این امر این گمان را به وجود می‌آورد که ممکن است رویکرد بخش استان‌های صدا و سیما بیش از اندازه خبری شود.

این اتفاق (در صورت وقوع) دو مشکل اصلی دارد. اولین مشکل این است که رویکرد افراط‌ گونۀ خبری باعث غفلت از بخش‌های متعدد مراکز استان‌ها می‌شود. شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی استانی نمونه‌ای کوچک و بومی از کل سازمان صدا و سیما هستند. این شبکه‌ها باید توان تولید باکیفیت برنامه‌های مختلف اعمّ از سریال، فیلم‌های تلویزیونی، مستند، برنامه‌های مناسبتی، تاک شو، مسابقه و … را داشته باشند. مشخص است که تمرکز بر یکی از این بخش‌ها باعث غفلت از سایر زمینه‌ها گشته و از کیفیت تولیدات آنها می‌کاهد.

به جز این، مشکل بزرگتری در توجه بیش از حد به بخش‌های خبری وجود دارد. بخش اخبار استان‌ها در این چند سال  رویکردی «مرکزمحور» داشته‌اند. مقصود از این عبارت، توجه بیش از حد به پایتخت و اخبار سراسری است. بیشتر خبرنگاران استانی سعی دارند برای بخش مرکزی خبر در پایتخت محتوا تولید کنند تا اخبارشان در بخش خبری شبکه‌های سراسری پخش شود. بیشتر بخش‌های خبری استانی به دلیل این رویکرد، از توجه به مخاطبان داخلی خود غافل شدند. این رویکرد اگر به سایر بخش‌ها نیز سرایت پیدا کند می‌تواند باعث نابودی بخش استان‌ها شود.

شبکه‌های استانی باید بیش از هر چیز، رویکرد «داخلی» داشته باشند. آنها باید مخاطبان بومی خود را پیدا کنند. ستارگان بخش‌های استانی تنها از طریق مخاطبان درونی خود می‌توانند وارد بخش‌های سراسری شده و برای شبکه‌های ملی برنامه تولید کنند. بیشتر اشخاص برجستۀ تلویزیون و رادیو ابتدا در بخش‌های استانی خود محبوب شده و بعد از آن، وارد صدا و سیمای مرکزی شدند. به همین دلیل، این رویکرد باید بیش از همه مورد توجه معاونت جدید امور استان‌های صدا و سیما باشد.

توجه رسانه‌های استانی به امور داخلی به این معنی نیست که بخش‌های مختلف استان‌ها به تولیدات غیربومی توجه نکنند. نکتۀ مهم این است که این رسانه‌ها باید مخاطبان داخلی را در اولویت قرار داده و ضمن جذب آنها، برای مخاطبان سراسری برنامه تولید کنند. ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که مورد توجه شبکه‌های استانی قرار نگرفته است. بخش مستند بسیاری از استان‌ها فعال است اما تولیدات باکیفیتی ارائه نمی‌دهد. مستندهای باکیفیت تولیداتی هستند که هم می‌توانند باعث جذب توریست و ایجاد سود اقتصادی شده و هم اهالی یک استان را با مناطق مختلف دیار خود آشنا کنند.

به جز این، باید توجه داشت که در سال‌های اخیر تولید سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی استانی در یک نقطه مشخص متوقف شده‌اند. سریال‌های بومی نقش برجسته‌ای در توجه مخاطبان به صدا و سیما دارند. ساخت سریال‌های جذاب با بازیگران داخلی و لهجه یا گویش مخصوص می‌تواند بیش از همه، ظرفیت‌های شبکه‌های استانی را به فعلیت برساند.

توجه به همۀ این زمینه‌ها تنها زمانی حاصل می‌شود که مدیری آشنا با مسائل استانی و ظرفیت‌هایش به روی کار بیاید. اینکه آیا حسن عابدینی به ظرائف امور استان‌ها و فرهنگ اقوام و اقلیم‌های مختلف ایران آشنا است یا نه، مساله‌ای است که تنها با گذشت زمان متوجه آن می‌شویم.

 

منبع: ایران فیلم پرس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا