کوچ اختاپوسی تهیهکنندگان دهه 70 به پلتفرمهای قارچی
گروه: تیتر یک , رادیو و تلویزیون , سینما , نمایش خانگی | کد خبر: 43167 | ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
دست دراز پلتفرمهای قارچی در جیب مردم است؛ پلتفرمهایی که هر روز میآیند اما معلوم نیست مأموریتشان و هدفشان چقدر در جهت حقوق مخاطب است تا جیبِ خودشان!
به گزارش ایران فیلم پرس، این روزها خبر میرسد برخی از تهیهکنندگان سابق وارد میدانِ تشکیل پلتفرم جدید شدهاند. تهیهکنندگانی که به هر حال سابقه روشنی در ساخت آثار نمایشی دارند.
اما چطور شد اینها وارد عرصه نمایشخانگیای شدند که تمام مخاطبان این پلتفرمها روی هم به 5 میلیون نفر هم نمیرسد. آیا تنها دلیل کوچ تهیهکنندگان سابق و برخی از کارگردانان و بازیگران به شبکه نمایشخانگی تنها اعتراضشان به کیفیت آثار در تلویزیون است؟
اگر روشنتر بخواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم حتماً بحث مالی و بیزینس تجاری مطرح است؛ نه مخاطب که در فضایمجازی دربارهاش صحبت میشود.
اما موضوع اصلی شاید پلتفرمهایی باشد که هر روز به صورت قارچ سبز میشوند اما مشخص نیست این ویاودیها با چه کارکردها و فعالیتهایی به میدان آمدهاند؟ آیا به مخاطب فکر میکنند و برایشان برنامه دارند؟ چه اهدافی پشتِ پردهشان است و چه کسانی آنها را همراهی میکنند؟
از همه مهمتر چقدر به حقوق مخاطبان توجه دارند؟ مخاطبانی که امروز در بسیاری از روستاهای دورافتاده و مناطق محروم اصلاً به فضای ویاودیها به دلیل قیمت بالای اینترنت و اشتراکهای همین پلتفرمها دسترسی ندارند که در این بازار پراکنده، اثری را برگزینند.
بنابراین این نکته را باید در نظرگرفت پلتفرمها به صورت قارچی میآیند و میروند و خیلی در پسِ آمدنها محتوایی برای مخاطب بیرون نمیآید بلکه از تسهیلات راهاندازی و بهرهمندیهای دیگر استفاده کند وگرنه برای مخاطب هیچ اندوخته و دغدغهمندی وجود ندارد.
روزهایی که فیلیمو و نماوا به میدان آمدند و بعدها هم فیلمنت و برخی دیگر مثل تماشاخونه و فیلمناب و بقیه آمدند اما این تأسیس شدنهای یکی پس از دیگری یک مقداری نگرانکننده هم هست. از این جهت که با چه پشتوانهای به این میدان میآیند؟ احتمالاً فقط به فکرِ خالیکردن جیبِ مخاطباناند چون تولید محصول در هر مدیایی امروز امکانپذیر است و نیازی به تأسیس یک مدیای جدید نیست؟
بستر برای پخش محصولات فرهنگی وجود دارد اما این تأسیسها حتماً برای معافیتهای مالیاتی، حتماً برای احتمالاً کلاهبرداریهای مالی و تمیز کردن پولِ کثیف برخی از سرمایهدارانی که میخواهند نامشان در این میان نباشد و به مسیرِ رانتخواری و باندبازی و رفتار مافیاگونهشان ادامه بدهند.
سرمایهگذارانی که با خودشان میگویند چه بهتر وارد فضایِ فرهنگ و هنر بشوند تا پولِ کثیفشان را تمیز کنند؛ شاید امروز پلتفرمها و فضای ویاودیها را بهترین فرصت برای این کار بدانند. پولشویی در بسترِ نمایشخانگی بهترین راهی است که هم مقاصد کثیف خودشان را پیش ببرند و در صورتِ گرفتار شدن این نکته را علناً فریاد بزنند ما آمدیم کار فرهنگی و هنری بکنیم و به این فضا رونق بدهیم.
از طرفی هم شاید مصداقِ بارز آن کوروش کمپانیها باشند که هنرمندانِخوب کشورمان را به عبارتی «از سکه» میاندازند و آنها را بیاعتبار میکنند تا کارشان در این وهله پیش برود و اصلاً به واقع برایشان فرهنگ و هنر هیچ معنا و مفهومی ندارد.
به نظر میرسد ناظرین امر برای مجوز دادن به این پلتفرمها باید به این سمت بروند که چرایی این تأسیسها را جویا شوند. به پلتفرمها و رسانههایی اجازه و امکان حضور بدهند که هدف و اهدافی را دنبال کنند مخاطب برایشان اهمیت داشته باشند نه اینکه بخواهند اثری را به دنیایِ مجازی بیاورند که برای خانواده امروز هیچ هدفی را دنبال نکند و به دردِ جامعه نخورد.
اما در ادامه موضوع تهیهکنندگان و کارگردان شناخته شده که این روزها شاهد کوچ آنها به شبکه نمایشخانگی هستیم این نکته را نباید نادیده بگیریم؛ این کوچها حتماً دلیل بر ارتقاء کیفیت آثار نمایشی نیست؛ بلکه بیزینس و تجارت در فضای شبکه نمایشخانگی خواه ناخواه همه تهیهکنندگان قدیمی،کارگردانان و بازیگران را به این سمت کشانده است.
البته که فضایِ دو لبه حجاب و برخی از موارد محتوایی دیگر که به آن «یک بام و دو هوایی تلویزیون و نمایشخانگی میگوییم هم مزید بر علت شده تا شاهد این کوچها باشیم. البته که میبینیم امروز مثلاً فصل دوم «نیسان آبی» چقدر بیننده دارد؟ یا به زور میخواهند با «دفتر یادداشت» و البته استفاده ابزاری از رضا عطاران که حضور ضعیفی در این سریال دارد مخاطب را پای پلتفرم بکشانند که باز این اتفاق هم نیفتاده است.
بنابراین این فضا ما را به یاد آخرین اظهارات یکی از تهیهکنندگان میاندازد که میگفت: «ما تهیه کنندگان در تلویزیون دقیقهای 4 میلیون تومان سریال میسازیم درحالی که در مدیاهای دیگر مثل نمایش خانگی هزینه هر دقیقه ساخت سریال به 20 میلیون تومان هم می رسد.»
کاملاً میتوان به این نکته رسید چرا تهیهکنندگان امروز یا کوچ برای کار در این فضا دارند و به فکرِ راهاندازی پلتفرمها افتادهاند.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید