هزینههای نجومی سریالسازی/ قسمتی ۲ میلیارد!
گروه: تیتر دو , رادیو و تلویزیون , نمایش خانگی | کد خبر: 46349 | ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴
مصطفی قاسمیان در نوشتهای منشا هزینههای نجومی فیلمسازی و سریالسازی در تلویزیون امروز را از سال ۹۰ و سرمایهگذاری سیدمحمد امامی میداند.
به گزارش ایران فیلم پرس، مصطفی قاسمیان: مساله گران شدن فیلمسازی و سریالسازی در ایران از جمله مشکلات مهم پیش روی این صنعت به شمار میآید. بسیاری شروع این اتفاق را از پرداخت دستمزدهای نجومی به بازیگران در چند سریال نمایش خانگی اواسط دهه ۹۰ خصوصا آثاری با سرمایهگذاری سیدمحمد امامی میدانند که بعدا معلوم شد منشا برخی از آن سرمایهها، پولهای بادآورده حاصل از فساد کلان اقتصادی بوده و افرادی چون امامی، رضوی و دلاویز حتی به زندان هم افتادند.
برای بررسی هزینههای تولید سریال در تلویزیون، با چند تهیهکننده سریالهای تلویزیونی گفتوگو کرد. یک تهیهکننده تلویزیون که طی سالهای اخیر چند پروژه جلوی دوربین برده، کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند و توضیح میدهد با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت، آغاز شوند، ولی سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی -به ازای هر قسمت- میرسند.
این در حالی است که گفته میشود مجموعههای تاریخی معمولا هزینه بیشتری دارند و به جز آثار الفویژه نظیر «سلمان فارسی» یا «حضرت موسی(ع)» (که برآورد جداگانه دارند و بسیار بیشتر از اینها هزینه دارند) گاه ممکن است تا ۴ یا ۵ میلیارد تومان به ازای هر قسمت هزینه داشته باشند.
در گفتوگوهای «فرهیختگان» با سریالسازان، یکی از تهیهکنندگان سیما نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ را دقیقهای ۳۰ میلیون تومان عنوان میکند که برای هر قسمت ۴۲ دقیقهای سریال، ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود. نرخ پایه برای آثاری نظیر «زیرخاکی»، «نون خ»، «هفتسر اژدها»، «روزهای ابدی» و «جشن سربرون» که رده الف فاخر داشته باشند، دقیقهای ۴۵ میلیون تومان است و این رقم به هر قسمت حدود ۲ میلیارد تومان میرسد. این در حالی است که این ارقام، نرخ پایه است و بسیاری از سریالها، بیش از این اعداد هزینه برمیدارند.
نتیجه رخدادهایی که درباره آن گفته شد، آن است که این شیوه هزینهکرد، باعث از بین رفتن اکوسیستم محصولات نمایشی خواهد شد؛ چراکه اساسا تولید بسیاری از سریالها را غیراقتصادی میکند. وضعیت بیقاعده قراردادهای تولید که در صداوسیما و پلتفرمها شکل گرفته، همه را متضرر میکند؛ تا جایی که ممکن است در آینده نزدیک، مثل آنچه در سینما رخ داده، سالانه چند محصول معدود توجیه اقتصادی داشته باشند و بقیه همه ضرر را تجربه کنند.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید