گفتوگوی صریح با مدیر مرکز موسیقی، شعر و سرود صداوسیما
گروه: رادیو و تلویزیون | کد خبر: 18797 | ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵
تمام کسانی که امروز در موسیقی سلبریتی شدهاند، از صدا و سیما شروع کردهاند. یعنی اگر صدا و سیما نبود، این افراد امروز چهرههای شاخصی نبودند و مردم آنها را نمیشناختند اما اگر امروز از این افراد که اسم و رسمی دارند بخواهیم با ما همکاری کنند، دستمزدهای گزاف میخواهند.
به گزارش ایران فیلم پرس، اینها را علیرضا قزوه میگوید که علاوه بر اینکه شاعری بنام است، حالا سکاندار مرکز موسیقی، شعر و سرود صدا و سیما نیز محسوب میشود. سازمانی که نقش مهمی در شکلدهی به ذائقه موسیقایی مردم دارد.
پخش در صدا و سیما بخواند، دستمزد ۲۰۰ میلیون تومانی نمیخواهد و رعایت حال ما و جامعه را میکند؛ زیرا معتقد است همه مردم باید از بستر رسانه ملی استفاده ببرند. به هر حال همین افراد جوان بعدها ستاره خواهند شد؛ زیرا افراد با استعدادی هستند و همین حالا نیز برای ما ستاره شدهاند ولی ستاره شدن آنها زمانبر است.
علت چیست؟
شاید چون فضای موسیقیهای زیر زمینی و آنچنانی اجازه نمیدهد، صدای برخی شنیده شود. در دورهای تنها صدا و سیما بود و فضای موسیقیهای غربی و زیرزمینی زیاد وجود نداشت و آن افرادی که از صدا و سیما معرفی میشدند، به خوبی شنیده میشدند ولی دیگر شرایط مانند گذشته نیست.
چرا؟ یعنی صدا و سیما نمیتواند با مارکت خصوصی رقابت کند؟
نه اینکه نتواند رقابت کند اما تعداد مارکتها و ژانرهای مختلف موسیقی زیاد شده است که جوانها به آنها علاقه بیشتری دارند. به همین جهت، به یک پدیده نو نیاز داریم که هم نیازهای جامعه را برآورده کند و هم اصالتها را پاس بدارد.
تنها نظارت تیتراژ سریالها برعهده ما است
زمانی اگر سریالی از تلوزیون پخش میشد، تیتراژ و یا موسیقی آن در ذهن مردم باقی میماند ولی دیگر شاهد آن فضا نیستیم که به ندرت چنین خروجیهایی از صدا و سیما داریم. علت چیست؟
حوزه تیتراژ سریالها تا جایی به ما ربط دارد که بررسی کنیم آیا تیتراژ آنها کیفیت کافی دارد؟ ضعفی ندارد؟ شعری که استفاده شده قابل پخش است؟ درحقیقت نظارت تیتراژها به ما مربوط است، اینگونه نیست که آهنگسازی سریالها را برعهده داشته باشیم.
مسئله، زمان است
باتوجه به اینکه تأیید کردید که وظیفه بررسی برعهده شماست، آیا تأیید میکنید که در سالهای گذشته کارهای بسیار ماندگارتری در حوزه تیتراژ داشتیم که بین همه فراگیر میشد، ولی در حال حاضر علاوه بر اینکه تولیدات کم شده، کیفیت کارها هم پایین آمده است؟
خیر؛ زیرا این زمان است که موجب میشود آن آثار نوستالژی و خاطره شوند. در حقیقت گذشت زمان باعث شده که موسیقی سریالهای امام علی(ع) یا امام رضا(ع) در ذهن مخاطب ماندگار شود. اکنون هم باید زمان بگذرد تا آثاری که ساخته میشوند، ماندگار شوند.
ولی در سالهای اخیر مثلا بجز تیتراژ سریال «نجلا» کاری در بین مردم همه گیر نشده است!
یکی از مسائل مهم در این زمینه این است که تهیه کننده چقدر بخواهد برای موسیقی کار هزینه کند. البته من نمیگویم که از قبل بهتر کار میکنیم و قبول دارم کم کار شدهایم. ولی نمیتوان مثلا یک سال اخیر را روی یک کفه ترازو گذاشت و باقی سالهای فعالیت صدا و سیما را روی کفه دیگر ترازو! باید زمان بدهیم. مسلما سالی یکی دو تا کار خوب تولید میشود. آن آثاری هم که در ذهن مخاطب ماندگار شده است با فاصلههای دو تا یک سال تولید شده است.
در حوزه کودک کمکار بودهایم
فعالیت مرکز موسیقی صدا و سیما در حوزه کودک به چه صورت بوده است؟
در حوزه کودک کم کار بودهایم. البته در زمینه نماهنگ کودک بد نبودهایم و در مدت حضور من حدود ۳۵۰ نماهنگ تولید شده است.
از نظر کیفیت چطور؟ کیفیت باعث ماندگاری اثر میشود.
همین طور است؛ زیرا زمانی که جامعه آماری شود و از مسئول آمار بخواهند، همین میشود. دورهای که نماینده فرهنگی ایران در هندوستان و تاجیکستان بودم، اصلا گزارش نمیدادم ولی صد درصد کارهایم را میکردم. من گزارش پر کردن را نمیپسندم. باید کار کرد؛ زیرا محصول خودش را نشان دهد.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید