کد خبر : 20706
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵

شبکه جام‌جم می‌تواند برای صداوسیما بِرند باشد اگر …

شبکه جام‌جم می‌تواند برای صداوسیما بِرند باشد اگر …

حمید ابراهیمی از مدیران و برنامه‌سازان قدیمی سازمان صداوسیما با ابراز مخالفت نسبت به تعطیلی احتمالی شبکه جهانی جام‌جم دلایل خود را در سه بند به تفصیل برشمرده است.

به گزارش ایران فیلم پرس، ابراهیمی که سال‌ها در شبکه جهانی جام جام فعالیت کرده است، در مطلبی آورده است:

 

«تصور می­‌کنم ۲۸ سال خدمت در سازمان صداوسیما که ۱۷ سال آن به عنوان تهیه‌کننده و بقیه آن به عنوان مدیر در شبکه­‌های مختلف بودم، تجربه مناسبی است تا تحلیلی واقع‌بینانه از شرایط شبکه جهانی جام­‌جم طی چند سال اخیر ارایه دهم؛، به‌ویژه که مدتی نیز به عنوان مدیر گروه اجتماعی و اقتصادی شبکه در خدمت ایرانیان و فارسی زبانان خارج کشور بوده­‌ام.

 

اما چند نکته:
۱. در ربع قرنی که از عمر شبکه جام جم می‌گذرد و به‌ویژه در دوران برنامه سازی و مدیریت در این شبکه، ایرانیان خارج کشور را ظرفیت بی‌بدیلی در زمینه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی دیده­‌ام که عدم بهره­‌گیری از آن می­‌تواند این فرصت را در اختیار بیگانگان قرار دهد. اشتیاق زایدالوصف این هم‌وطنان به بازگشت به ایران و سرمایه‌گذاری علمی و اقتصادی در سرزمین مادری خود باید در جایی به نمایش گذاشته شود تا به تدریج زمینه عملیاتی شدن آن فراهم شود. شبکه جهانی جام­‌جم توانسته و می­‌تواند دریچه­‌ای امیدبخشی در این زمینه باشد.

 

بیشتر بخوانید:سریال جدید شبکه سه مشخص شد

۲. من چندین سال است که بازنشسته شده­‌ام و صرفا تدریس و نویسندگی می‌کنم، نه طمع مدیریت دارم و نه دنبال تهیه‌کنندگی هستم، بنابراین آزادانه می­‌توانم نگاه خودم را عنوان کنم. مدیر فعلی شبکه جهانی جام­‌جم و برخی دیگر از مدیران آن را از سال­‌های دور می­‌شناسم و شهادت می‌دهم که در حدود پنج سال گذشته به همت این افراد و تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان حرفه‌ای و مخاطب شناسی که جذب کردند، به‌رغم مضایق مالی و فقدان بودجه ارزی، توسعه کمی و کیفی بسیار خوبی در شبکه رخ داده و می‌توانم به جدّ بگویم غالبا از استانداردهای سازمان بالاتر بوده‌اند، از برنامه‌های مرتبط با فرهنگ، تمدن و هویت ایرانی اسلامی و آموزش و صیانت از زبان فارسی تا مستندهای زیبای محیط زیستی و بوم‌گردی ایران و برنامه‌های زنده صبحگاهی و شبانگاهی و برنامه‌های تعاملی. به گفته بسیاری از اهل هنر و رسانه و حتی در برخی موارد واحدهای نظارت‌کننده در سازمان و سیما، ویژه برنامه های نوروز و شب یلدای تولید شده در این شبکه در سال‌های مختلف، چه در داخل یا خارج کشور، عنوان بهترین برنامه‌ها را داشته‌اند. اهتمام مدیر شبکه به بازگشت دو کانال آمریکا و آسیا که در بدو ریاست آقای سرافراز حذف شدند و اچ‌دی شدن شبکه و تقویت تجهیزات تولید و فنی شبکه و توجه جدی به طراحی راهبردهای بلند مدت و کوتاه مدت محتوایی به‌ویژه با بهره‌گیری از خرد جمعی و اتاق های فکرِ عملیاتی و نیز راه‌اندازی شورای خلاقیت و نوآوری نیز از جمله اقدامات موثر و قابل تحسینی بوده که در سال‌های اخیر صورت گرفته که نتیجه آن حرکت از یک شبکه نسبتاً تامینی و کم مخاطب به سوی تعاملی شدن برنامه­‌ها، تنوع تولیدات، افزایش جذابیت، اثر بخشی و اقناع‌سازی و در نهایت افزایش میزان مخاطبان شبکه بوده است. پخش بسیاری از تولیدات شبکه جهانی جام­‌جم در شبکه­‌های سراسری و استانی و وایرال شدن آنها در فضای مجازی که در نوع خود بی سابقه بوده گواه موفقیت مدیران شبکه در سال­‌های اخیر بوده است. از این‌رو اگر قرار باشد کارآمدی مدیران شبکه جام جم را ارزیابی کنیم قطعا آقای ملکی جز مدیران خلاق و کاربلد و کوشا شناخته خواهد شد.

۳. من با تعطیلی شبکه جام­‌جم مخالفم و معتقدم این شبکه را باید از مظلومیت گرفتار شده در آن خارج و تقویت کرد و مطمئنم که برند شبکه جهانی جام­‌جم می­‌تواند یکی از پرمخاطب‌ترین و اثربخش‌ترین شبکه های رسانه ملی باشد. حذف این شبکه اشتباه بزرگ و جبران ناپذیری است که متاسفانه زمزمه‌های آن شنیده می شود. لطفاً برای اینکه اهمیت این شبکه را بدانید از دور قضاوت نکنید، تنها کافی است مدتی را به عنوان برنامه‌ساز یا مدیر در این شبکه با ایرانیان خارج کشور حشر و نشر داشته باشید و از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه آن‌ها برای تقویت کشور مطلع باشید تا بدانید حتی صحبت از حذف شبکه چگونه بغض شدیدی را در گلوی کارکنان، مدیران، برنامه‌سازان و مجریان کنونی و قبلی شبکه به‌وجود می‌آورد.»