سردرگمی مخاطبان از سریالهای ناتمام نمایشخانگی
گروه: تیتر یک , نمایش خانگی | کد خبر: 21279 | ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
افزایش تعداد سریالهایی که در شبکه نمایش خانگی قبل از رسیدن به پایان، بهناگهان متوقف میشوند و یا با پایانی سرهم بندی شده به انتها میرسند، دلایل متعددی دارد که تقریبا تمام آن دلایل به اهمالکاری پلتفرمها و دوری آنها از قواعد بینالمللی سریالسازی برمیگردد.
به گزارش ایران فیلم پرس، اگرچه پخش ناتمام قلب یخی و قهوه تلخ در نیمه دوم دهه ۸۰، یک بدقولی گلدرشت محسوب میشد که تا سالها در خاطر مخاطبان بسیاری ماند اما گویا این اتفاق طی چند سال اخیر به رویهای تبدیل شده که حالا دیگر تقریبا در هر سال میتوان به یک تا دو مورد آن اشاره کرد.
فهرست آثار نیمهتمامی که در طول یک دهه اخیر، به شکلی به مخاطبان خود بیاحترامی کردند، کم نیستند: از عشق تعطیل نیست و رقص روی شیشه گرفته تا جزیره، مردم معمولی، قبله عالم، شهرک کلیله و دمنه، نوبت لیلی، گیسو، میدان سرخ، آمستردام و . . .
همانگونه که مشاهده میشود تعداد سریالهای ناتمام ۲، ۳ سال اخیر، به شدت افزایش یافته و هر سال هم بر تعداد آن افزوده میشود. طبیعتا یکی از دلایل بروز این اتفاق، ورود بخش عظیمی از کارگردانان، به مقوله سریالسازی است. بخشی از این اتفاق درنتیجه کرونا، خانهنشینی مردم و اقبال بیشتر به پلتفرمهای خانگی است و بخشی دیگر نیز به بریز و بپاشهایی برمیگردد که عایدی عوامل سریالساز را بهمراتب، بیشتر از پروژههای سینمایی میکند.
وقتی بنگاهداری کار دست همه میدهد
البته در این میان نباید از بنگاهداری پلتفرمها و ورود بیقاعده آنها به پروسه سریالسازی به سادگی عبور کرد. پلتفرمها در شرایطی زمینه تسهیل سریالسازی را برای کارگردانان فراهم میکردند که این جریان، یک بازی دو سر برد برای طرفین محسوب میشد. از یک سو، فضای نمایش خانگی، مانند تلویزیون نیست و از سوی دیگر، عایدی بخش تولید، بهمراتب بیشتر از سریالسازی برای تلویزیون و فیلمسازی در سینما بود. پلتفرمها نیز با جذب آگهیهای زیاد، اسپانسرهای متمول و البته بالا بردن چندینباره هزینه آبونمان، بهراحتی هزینه تولید یک سریال را تامین میکردند و به همین راحتی، سریالسازی بدون نظارت چندانی، به پروسهای تبدیل شد که بسیاری از کارگردانان کوچک و بزرگ سینما را وسوسه کرد.
بیشتر بخوانید: 413 رسانه از ساترا مجوز فعالیت دارند
طبیعی است که در چنین بلبشویی، نظارت کافی برای روند تولیداتی این حجم سریال وجود ندارد. آنچه برای پلتفرمها مهم بود، بیش از کیفیت، کمیت آثار در جهت عادت آنها به مخاطب بود. پلتفرمها که برای دو سال، روی دور تند سریالسازی قرار داشتند، مخاطب خود را به نوعی به این موضوع عادت دادند که با پایان یک سریال، سریال دیگری را منتشر میکردند و طبیعی است که این روال، خللی در پروسه سریالسازی ایجاد میکند ازجمله تعجیل در سریع ساختن سریال یا ایجاد مشکلات مالی که سبب تشتت در فرآیند تولید و یا ایجاد حواشی میشود.
هر کدام از این دلایل، بهتنهایی کافی بود تا یک سریال، بهنوعی به زمین بخورد و یا روند تولیداتی آن با تاخیر و یا تعطیلی مواجه شود. به همین دلیل، برخی پلتفرمها در ابتدا که یک کار، به پخش هفتگی نمیرسید، از مخاطبان خود عذرخواهی میکردند و دلایل این اقدام را عنوان میکردند اما اکنون تعدد تولیدات بر زمین مانده پخشنشده به اندازهای بالا رفته که دیگر هیچ خبری از عذرخواهی یا برشمردن دلیل باقی نمیماند.
وقتی پای پلتفرمها در میان است
طبیعتا تا پیش از این روال پلتفرمها، سریالسازی در اختیار تلویزیون بود و این رسانه، هر امتیاز منفی که داشت، لااقل سریالها را با یک نظم خاصی به پخش آخر میرساند. اشکال، زمانی شروع شد که پلتفرمها بدون هیچ تجربهای، قدم در این وادی گذاشتند و چنین فضایی را رقم زدند.
جالب آنکه چنین رویهای با وجود تکرار چندینباره، هنوز به تجربهای برای پلتفرمها تبدیل نشده و آنها همچنان با پروژههایی دستوپنجه نرم میکنند که هیچ نظم خاصی در پخش نداشته و بهناگهان در اثنای پخش، متوقف شده و هیچ دلیلی هم بر این توقف عنوان نمیشود.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید