نگاهی به انیمیشن «بچه زرنگ»/بچهها در سینما غوغا کردند
گروه: تیتر یک , سینما | کد خبر: 22106 | ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
«بچه زرنگ» با کیفیت خوب و صداهای ماندگارش یک سرو گردن از انیمیشنهایی که تا امروز ساخته شده بالاتر است. کما اینکه با حضور کودکان در سینماها و چند روز اکران، از مرز یک و نیم میلیارد فروش گذشت.
به گزارش ایران فیلم پرس، سر نخ انيميشن ايران را که بگيريد، بدون هيچ پيچ وخمي ميرسيد به کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان. البته قبلتر از آنکه کانون در نيمههاي دهه ۴۰ تأسيس شود و کارش را آغاز کند، نورالدين زرين کلک به عنوان پدر انيميشن ايران و هنرمندان ديگر به اروپاي شرقي سفر کرده و با ساخت انيميشن آشنا شده بودند و تجربه اندوزي در زمينه توليد انيميشن در کشورمان اتفاق افتاده بود؛ اما اين کانون بود که پايگاهي شد براي رشد انيميشن تجربي ايران.
بعدها جشنواره پويانمايي تهران در کانون راهاندازي شد و بسياري از انيميشنهاي تجربي ايران تحت حمايت کانون به جشنوارههاي مختلف جهاني سفر کردند و جايزههاي پرشمار به ارمغان آوردند. هرچند بعدها تلويزيون و مرکز سينماي مستند و تجربي هم به انيميشن توجه نشان دادند اما يار هميشگي انيميشن ايران، کانون بود و هنوز که هنوز است، دست از حمايت انيميشن برنداشته است.
اتفاق خوشایند این است که کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان دست به کار شده که براي انيميشن ايران قدم مهمي بردارد و آن اتفاق چيزي نيست جز بسترسازي براي توليد انيميشن صنعتي با تمام فرآيندهاي پيش و پس از توليد. در اين گزارش با اين اقدام تازه کانون که اولين ثمره اش انيميشن سينمايي «بچه زرنگ» است آشنا خواهيدشد و اين که چرا توليد انيميشن صنعتي در ايران به اين ميزان اهميت دارد؟
کجاي کار هستيم؟
فرياد وااسفا بسيار شنيدهايم از اينکه چرا فرزندان اين سرزمين بايد با قهرمانان کمپانيهاي ديزني بزرگ شوند و چرا همه تلاشها براي توليد انيميشنهاي ايراني از زماني که «زهره و زهرا» از تلويزيون به نمايش درآمد تا همين امروز به اندازه کافي موفق نبوده است.
جواب کمي تلخ اما سرراست است و ريشه تاريخي دارد. زماني که وزارت فرهنگ در ايران تأسيس شد يعني سال ۱۳۱۷، کمپاني ديزني در آمريکا هزاران کارمند داشت و اولين انيميشن سينمايي آن با نام سفيدبرفي يک سال قبل از آن يعني در سال ۱۳۱۶ ساخته شده بود! بنابراين انيميشن سازان ايراني زماني وارد اين ماراتن شدند که رقبا از مدتها پيش دويدن را شروع کرده و کيلومترها جلوتر بودند.
در تمام سالهاي بعد از انقلاب که انيميشن به عنوان يک رشته تحصيلي در دانشگاهها ارائه شد، فيلمها و سريالهاي انيميشني متعددي که ساخته شد. از تأسيس مرکز صبا در سازمان صداوسيما و تولد استوديوهاي انيميشنسازي کوچک و بزرگ در گوشه و کنار کشور مي جهيم و مي رسيم به اکنون و به اين اتفاق مهم.
بیشتر بخوانید:خبرهای وزیر ارشاد از زنگ سینما و ۱۶ میلیون مخاطب
چرا «بچه زرنگ» مهم است؟
«بچه زرنگ» عنوان تازهترين انيميشن ايران است که حاصل همکاري شرکت انيميشنسازي هنري پويا و کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان است و براي اولين بار توليد صنعتي انيميشن در ايران با «بچه زرنگ» تجربه ميشود و اين يعني:
«بچه زرنگ» به لحاظ کيفي و صداهای زیبای دوبلورهای ما از هر حیث جذابیت کار را بالا برده تا جایی که میتوان به جرأت این نکته را مطرح کرد که يک سر و گردن از انيميشنهايي که تا امروز ساخته شده، بهتر است و ترديدي در اکران موفقيتآميز آن وجود ندارد کما اینکه با وجود چند روز اکران، فروش میلیاردی را تجربه کرده است.
يک قهرمان ايراني را به کودکان و نوجوانان معرفي کند. پيش از توليد اثر، مخاطب هدف و چگونگي عرضه فيلم برنامهريزي شده باشد.
براي اولين اکران، حضور در اولين جشنواره و اکران بينالمللي فيلم برنامهريزي شده باشد. همزمان با توليد انيميشن، لوازم جانبي ازجمله نوشتافزار، پوشاک و اسباببازي مرتبط با آن طراحي شده و همزمان با اکران وارد بازار شود.
براساس داستان فيلم و قهرمانهاي آن يک سريال هم توليد شود. تبليغات فيلم به صورت حساب شده و در گام هاي مناسب انجام گرفته باشد.
جالب است بدانيد که تمام اين اتفاقات درباره انيميشن سينمايي «بچه زرنگ» اتفاق افتاد و همان تجربه «پسر دلفینی» به گونهای بهتر تکرار شد. تا اين فيلم بتواند طبق همان الگويي به بازار انيميشن ايران و جهان عرضه شود که انيميشنهاي موفق جهان ارائه ميشوند و در نهايت قهرمان اين انيميشن، بتواند در قلب بچههاي ايران جايگاهي را به دست بياورد که حالا در اختيار قهرمانهاي ديزني، پيکسار، دريم ورکس و ديگر غولهاي انيميشن سازي جهان است.
هنر پويا چه کرده؟
مراکز توليد انيميشن معمولاً به دو صورت فعاليت ميکنند، يا استوديو هستند و براساس سفارش سازمان ها و نهادها و شرکتهاي دولتي و خصوصي انيميشن توليد ميکنند يا شرکت انيميشنسازياند که از بخشهاي متنوع توزيع و توليد تشکلي شده و ممکن است يک يا چند استوديوي توليد داشته باشند.
هنر پويا يک شرکت انيميشنسازي است و تا امروز تنها شرکتي است که به صورت متمرکز فيلم سينمايي انيميشن توليد ميکند. اين شرکت در ساخت انيميشنهاي «شاهزاده روم» و «فيلشاه» تجربيات و موفقيتهايي به دست آورده که همه آنها را به ميدان آورده و از همکاري و تجربه کانون هم بهره ميگيرد تا اولين انيميشن صنعتي ايران را بسازد که اين مشخصات را دارد.
داستان انیمیشن: محسن پسربچهاي است که عاشق ابرقهرمانهاي فيلمهاست و هميشه تلاش ميکند تا با وسايل ابرقهرمانياش به هرکس و هرچيزي کمک کند. اما در يک اتفاق نادر، محسن با حيواني مواجه ميشود که از گونه حيوانات منقرض شده ايران است. محسن تصميم ميگيرد به آن حيوان هم کمک کرده و او را به زادگاهش بازگرداند، اما سفر به دل جنگل، نبرد با شکارچيان و رويارويي با حيوانات منقرض شده ديگر، شروع يک ماجراي پيچيده براي محسن است.
این انیمیشن در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر توانست پدیدهای باشد که بدرخشد. مخصوصاً این روزها که روی پرده نقرهای آمده در سینماها غوغایی به پا کرده و ثابت میکند اگر کار خوب و درخوری در حوزه کودک و نوجوان ساخته شود میتواند یک تنه در جایگاه پرفروشهای سینمای ایران بنشیند.
از طرفی دیگر نمایشگاه نوشتافزار امسال با محوریت «بچه زرنگ» توانست در این عرصه هم خوش بدرخشد و چقدر مخاطبی که به دنبال این نوشتافزارها با تصاویر کاراکترهای انیمیشنهای وطنی بودند.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید