روایت کارگردان نمایش «هملت» همراه با یک انتقاد
گروه: تئاتر | کد خبر: 38754 | ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
کارگردان نمایش «سایلنت هملت، سایلنت» از آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد این اثر اقتباسی از «هملت» ویلیام شکسپیر با موضوع انتقامجویی هملت است.
به گزارش ایران فیلم پرس، میلاد هارونی کارگردان نمایش «سایلنت هملت، سایلنت» از اهواز که روزهای هفتم و هشتم چهل و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در بخش مسابقه تئاتر ایران، در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود، درباره موضوع این اثر نمایشی، گفت: نمایش «سایلنت هملت، سایلنت» اقتباسی از هملت شکسپیر است و کلیت موضوع این است که هملت از تمام تردیدهایش گذشته و برای خونخواهی و انتقام آمده است. داستان از انتقامجویی هملت شروع می شود. شخصیت مرگ در کار من اضافه شده است و به مخاطب در راستای اتفاق داستان گوشزد میکند که مرگ از رگ گردن به انسان نزدیکتر است.
وی درباره دغدغه موجود برای اقتباس از «هملت» ویلیام شکسپیر، اظهار کرد: از میان آثار شکسپیر «هملت» را بیشتر از همه دوست دارم و نیت بر این بود که نگاه متفاوتی به این اثر داشته باشیم.
هارونی درباره روند تولید این اثر نمایشی توضیح داد: نگارش متن توسط نسیم عسگری و طراحیهای اولیه کارگردانی از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ آغاز شد اما تمرینها را با حضور ۳۱ بازیگر از اول تیر ۱۴۰۲ شروع کردیم. سپس به مدت ۵ شب در اهواز نمایش را روی صحنه بردیم.
کارگردان «سایلنت هملت، سایلنت» درباره چالشهای اقتصادی موجود برای تولید این اثر نمایشی، تاکید کرد: تمام هزینههای تولید نمایش به صورت کاملا شخصی پرداخت شد و متاسفانه از هیچ جایی ریالی حمایت نشدیم. حتی هزینه سفر گروه را هم به جشنواره منطقهای و هم جشنواره تئاتر فجر، خودم متقبل شدم. متولیان فرهنگی و هنری استان هیچ حمایتی نمیکنند و وقتی به آنها مراجعه کردیم به ما گفتند مگر تئاتر به ما مربوط میشود که از آن حمایت کنیم. برای اجرای عموم هم حمایتی نمیکنند و حتی پول سالن را هم که متعلق به خودشان است از ما میگیرند و پول کرایه نور و امکانات دیگری را هم که سالن ندارد، ما پرداخت میکنیم.
وی درباره شرایط برگزاری چهل و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نیز تصریح کرد: متاسفانه وضعیت اسکان گروهها در جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر اصلا مناسب نیست. وقتی وارد لابی هتلی که در آن اسکان داریم، میشویم گویی وارد فضایی کارگاهی شدهایم که در آن کارهای بنایی و ساخت و ساز انجام میشود. شیوه دادن کارت هدیه برای تهیه خورد و خوراک گروه نیز شیوهای عجیب است که برای اولین بار شاهد آن هستیم.
هارونی درباره وضعیت اجرای عمومی این اثر در تهران، اظهار کرد: پیگیری ها را برای اجرای عمومی در سالن اصلی تئاتر شهر انجام دادهایم و تلاش میکنیم در تهران اجرای عمومی داشته باشیم.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید