پرونده | معادله چهار مجهولی انتخاب وزیر فرهنگ/حسین انتظامی
گروه: تیتر یک , رادیو و تلویزیون , سینما , نمایش خانگی | کد خبر: 52399 | ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳
رئیسجمهور منتخب برای افراد پیشنهادی دو شرط تعیین کرده است؛ نخست اینکه سه نفر از میان پنج گزینه پیشنهادی برای هر وزارتخانه باید از چهرههای جدید و بدون سابقه وزارت باشند و همچنین میانگین سنی کابینه پیشنهادی از ۵۵ بیشتر نباشد.
به گزارش خبرنگار ایران فیلم پرس، این روزها گفتوگو درباره انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل محافل فرهنگی و هنری تبدیل شده است. مسعود پزشکیان برای اینکه بتواند اعضای کابینه خود را انتخاب کند، کمیتههایی تخصصی تشکیل داده است؛ یکی از این کمیتهها، کمیته فرهنگی است که رضا صالحیامیری عهدهدار مسئولیت آن است. هر کمیته مسئولیت انتخاب سکانداران چند وزارتخانه را برعهده دارد و کارگروه وزارت فرهنگ در این راستا شکل گرفته است که بتواند مبتنی بر معیارهای موردنظر دولت چهاردهم، گزینههای مناسب را به رئیسجمهور منتخب معرفی کند.
علیرضا تابش، محمدرضا جوادییگانه، برزین ضرغامی، سیدمحمد بهشتی، محمدمهدی حیدریان، علیرضا رضاداد، امین عارفنیا، علیاصغر شفیعیان، محمدجواد حقشناس، مرتضی کاظمی، سروش راسخ، احمد مسجدجامعی، محمدمهدی عسگرپور، فریدون عموزادهخلیلی، علیاصغر سیدآبادی، علی غیاثی، نادره رضایی، ارسطو یاری، محمدعلی خسروی، سیدحمید سیدی و سیدمجتبی حسینی اعضای کارگروه انتخاب سکاندار وزارت فرهنگ را تشکیل میدهند.
رئیسجمهور منتخب برای افراد پیشنهادی دو شرط تعیین کرده است؛ نخست اینکه سه نفر از میان پنج گزینه پیشنهادی برای هر وزارتخانه باید از چهرههای جدید و بدون سابقه وزارت باشند و همچنین میانگین سنی کابینه پیشنهادی از ۵۵ بیشتر نباشد. گزینههای متعددی در چند هفته بررسی کابینه مطرح شدهاند و رسانهها این اسامی را برای تصاحب پست وزارت ارشاد نام بردهاند. حسین انتظامی، محمدمهدی عسگرپور، احمد مسجدجامعی و مجتبی حسینی.
البته این نکته را هم باید متذکر شد که بهغیر از این چهار گزینه، اسامی دیگری هم از سوی افراد مختلف به دفتر رئیسجمهور رسیده و ممکن است گزینه انتخابی برای وزارت ارشاد از بین این افراد نباشد و رئیسجمهور گزینه دیگری را برای این وزارتخانه انتخاب کند.
در این پرونده، بهواسطه سلسله مطالبی به بررسی سوابق و کارنامه چهار گزینه پیشنهادی میپردازیم. نخستین بخش از پرونده به معرفی حسین انتظامی اختصاص خواهد داشت.
در این پرونده، بهواسطه سلسله مطالبی به بررسی سوابق و کارنامه چهار گزینه پیشنهادی میپردازیم. نخستین بخش از پرونده به معرفی حسین انتظامی اختصاص خواهد داشت.
حسین انتظامی
حسین انتظامی چهره شناختهشدهای برای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه است. او خود اهل رسانه است و رسانه را بهخوبی میشناسد. او معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم بود و در سال ۱۳۹۶ دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و در دولت دوازدهم به سازمان سینمایی رفت.
انتظامی پس از ترک وزارتخانه، تصمیم گرفت کتاب «پرگار» را منتشر کند؛ این کتاب، دربرگیرنده تجربهنگاری و جستارهای هشتسال حضور او در سطوح عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولتهای یازدهم و دوازدهم است.
نگاه انتظامی به رسانه، آن هم رسانههای دولتی یا رسانه با بودجه عمومی هم حاشیههایی را بهوجود آورد. او معتقد است که رسانههای بخش عمومی و دولتی باید تعطیل یا واگذار شوند و درست همین دیدگاه را در فیلم، کتاب و موسیقی هم دارد.
زمانی که انتظامی در سازمان سینمایی مسئولیت داشت و بخشی از این مسئولیت همراه با فراگیری ویروس کرونا شد، اکران آنلاین را کلید زد و بهگفته خودش ظرفیت بسیار خوبی در سینما ایجاد شد. از سوی دیگر، شرایط کرونایی باعث شد فیلمها بیشتر دیده شوند. انتظامی معتقد است سینما باید این مسیر را زودتر طی میکرد؛ چه اینکه فیلمهایی که بهسمت اکران اینترنتی رفتهاند، موفقیتهایی هم داشتهاند.
چالش شبکه نمایش خانگی و دعوای صداوسیما و وزارت ارشاد، از دیگر مواردی بود که او در دوره مسئولیت در وزارت ارشاد با آن روبهرو شد و در کتاب پرگار در این باره نوشت: «در شهریور ۱۴۰۰ و در روزهایی که انتصاب جایگزین خود را از وزیر جدید (آقای دکتر مهدی اسماعیلی) پیگیری میکردم دو- سهبار به ایشان گفتم اگر میخواهید اقدامی راهبردی بکنید که جامعه سینماگران هم ممنون شوند بافوریت، برگشت تولیت نمایش خانگی به وزارت فرهنگ را دنبال کنید. جملهای طنزآمیز به ایشان گفتم که بعدها ایشان باذکر منبع بیان میکرد با توجه به سیر مفهوم و تعریف سینما در دنیا و جایگزینی تدریجی VODها اگر VODها به ارشاد برنگردد تا یکی دو سال دیگر از سازمان سینمایی فقط اداره سینماهای تهران و حومه باقی میماند.»
انتظامی مدیری بود که در دوران حضور خود در معاونت مطبوعاتی توانست آرامش نسبی را به محیط مطبوعات بازگرداند. اصحاب رسانه بر باورند که انتظامی همواره همراه و در کنار مطبوعات بوده است نه در مقابل آنها. حتی جایی که مشکلات حل نشده او با اهالی مطبوعات همدلی کرده است. این اتفاق مهمی است که دوران مدیریت او را با دیگر دورهها متفاوت میکند.
او در معاونت سینمایی هم کارنامه قابل قبولی را از خود بر جای گذاشت و معتقد بود باید مسیری را دنبال کنیم که کار سینماگران با سرعت و تسهیل بیشتری انجام شود و تبعیضی رخ ندهد.
انتظامی که همواره بر شفافیت تاکید داشت، معتقد بود که شفافیت مانع میشود تا تبعیض شکل بگیرد. او در قامت رئیس سینمایی وزارت فرهنگ، بر این باور بود که درقبال فرهنگ و سینما مسئولیتهایی داریم و نگاهمان باید به گونهای باشد که سینماگران احساس کنند ما خیرخواه، مدافع و به دنبال رشد و تعالی سینما هستیم نه دنبال مانعتراشی در مسیر تلاشهای آنها.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید