به بهانه روز ازدواج؛ صداوسیما سدّ راه عشقهای مثلثی
گروه: تیتر یک , رادیو و تلویزیون | کد خبر: 8067 | ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
تهیهکننده برنامه «وقتشه» که درباره مهارتهای زندگی و ازدواج بود، میگوید: تلویزیون در گذشته تجربه موفقی برای ترغیب جوانان به ازدواج داشته اما فراموشی این تجربه زمینه را برای عشقهای مثلثی در سایر مدیومها فراهم کرده است.
به گزارش ایران فیلم پرس، اول ذیحجه به مناسبت ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(س) روز ازدواج نامگذاری شده است.
گهگاه در تلویزیون کارهایی ساخته شد که به فضای ازدواج و خانواده میپرداخت اما در چند سال اخیر سریال «از سرنوشت» و چند برنامه تلویزیونی به این مقوله پرداختند اما در قالب برنامهها بیشتر تلویزیون به سمت فرزندآوری و حوزه جمعیت رفت و جز «زوجینو» و برخی اوقات «خودمونی» خیلی موضوع ازدواج مخصوصاً ازدواج آسان مطرح نشد.
در چند سال گذشته تلویزیون برنامهای روی آنتن داشت به نام «وقتشه» که ابوالفضل صفری در مقام تهیه و کامران تفتی آن را اجرا میکرد. دو فصل از این برنامه یکی 150 قسمتی و دیگری تقریبا 65 قسمت روی آنتن بود و فارغ از راهاندازی یک گفتمان پژوهشی و مطالعاتی درباره سبک زندگی، عشق و ازدواج و ترویج ازدواج ایرانی اسلامی در هدف غاییاش بهدنبال فرهنگسازی ازدواج آسان بود. کاری که تلویزیون بهصورت دیالوگی و یا گذری، نیمنگاهی به آن داشت اما با «وقتشه» این سیاستگذاری توجه به سبک زندگی در تلویزیون جدّیتر دنبال شد.
تا جایی که بهتعبیر تهیهکننده این برنامه مردم خصوصیترین مشکلات خانوادگیشان را با این برنامه در میان میگذاشتند و حتی در فصل دوم کارهای محتوایی ویژهتر و فراتر از ازدواج و بهعبارتی جزئیتر به مسئله و ماجراهای خانوادههای ایرانی پرداخته شد. اما بعدها این اهداف مهم (فرهنگسازی ازدواج آسان) تنها در دیالوگهای برخی از مجریان یا به چند قطعه نمایشی و یا حتی سیاستِ سریالی خلاصه شد. رسالت پرداختن به ازدواج آسان و آموزش مهارتهای زندگی چند سال بر عهده شبکهای بود که تفریح و سرگرمی همیشه جزو اولویتهایش قرار داشت.
برنامهای با موضوع عشق و ازدواج
برنامهای با موضوع عشق و ازدواج ساخته شد و نگاه متفاوتی به این مقوله داشت. برنامههایی که میتوانند جلویِ آدرسهای غلطی را بگیرند که برخی از مدیاهای رسانهای به کودک، نوجوان و نسل جدید جوان میدهند. رقص و سیگار کشیدن زنان و لباسها و دیالوگهای آنچنانی، تابویی بود که رفته رفته شکسته شد؛ وقتی گفتند این حرکتها اروتیک نیست بلکه حرکتهای بفروشانهای است!از موقعی ضربه مهلکی به ساختمان خانواده در سینما و تلویزیون وارد شد که سازندگان اعتقاد داشتند از فلان بازیگر، دیالوگ و موقعیت استفاده میکنند تا دیده شوند یا در سینما فروش بالایی داشته باشند. خنده خنده، فرهنگ خانواده از دنیای تصویر کنار رفت. برخی از کمکاریها باعث شد تا غفلت از خانه و خانواده به اینجا برسد چشم بسیاری متوجه فضایمجازی و سریالهای خانگی مسئلهدار باشد و سینما هم دغدغههای فرهنگیاش را به سمت تجارت و فروش ببرد. همان نکتهای که در جریانِ گفتوگو با تهیهکننده «وقتشه» هم مطرح شد.
بیشتر بخوانید:چرا به عزتالله انتظامی «آقای بازیگر» میگویند؟
به تعبیرِ برخی کارشناسان رسانه، کمکم با نوعی تلاش برای خروج از دایره خانواده مواجه شدیم و نگاههای مدرنتر درون جامعه رواج پیدا کردند که در سریالها دیده میشود. نمونه بارزِ آن سریال “پدرسالار” که وقتی شخصیت “آذر”- کمند امیرسلیمانی- در آن شورش میکند و همه خانواده را علیه شخصیت پدرشوهر- زندهیاد محمدعلی کشاورز- میشوراند قدم به قدم در این سالها این شورش به نوعی در میان جوانها و نسلهای فعلی و میانی ایجاد شد؛ وقتی محوِ تنوع ابزارهای مختلف رسانهای شدند احساس کردند به نوعی به آزادی رسیدهاند.
این بلبشویی که برخی از سریالها ایجاد کردهاند و جامعه را به سمتی غیر از خانواده سوق میدهند، کلیدهای اولیهاش را سریالهای ترکیهای پرزرق و برق و برنامههای شبانه شبکههای تازهوارد ماهوارهای زدهاند. آن زمان که بر طبلِ تجردگرایی، ازدواج سفید و دردسرهای داشتن خانواده میکوبیدند و گوشه گوشه سریالها و فیلمهایشان بوی خیانت و عشقهای چند سویه میداد برخی سرمایهگذار بیگانه با هنر به فکر افتادند چرا اینجا چنین سریالهایی ساخته نشود و فروپاشی خانواده در کارهای اخیرِ خانگی و حتی سینمایی دیده میشود؛ در روزهایی که تلویزیون فقط به نگه داشتن مخاطب و پُرکردن آنتن بیش از هرچیزی اهمیت میدهد.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید