به گزارش ایران فیلم پرس، اگر بپذیریم که «محدودیت» میتواند به «موفقیت» بدل شود باید میانجی این رخداد را «اراده معطوف به خلاقیت» دانست. خلاقیت اغلب از دل بنبستها برآمده، آنگاه که یا راهی یافته میشود یا راهی ساخته میشود. برنامه و پادکست «با ضیا» محصول همین تجربه است.
حتی اسم برنامه واجد نوعی بازی خلاقانه با واژههاست تا نام برنامه با نام سازنده آن در هم تنیده شده و از زیبایی شناسی هویتمند برخوردار شود. علی ضیا پس از یک سال و نیم غیبت در تلویزیون، با ساخت و اجرای پادکست «باضیا» فضا و ساختار متفاوتی از برنامه سازی را در شبکههای اجتماعی عرضه کرده که از حیث فرم و مضمون هم با کارنامه کاری خودش فرق میکند هم با نمونههای مشابه.
برنامه «باضیا» میزبان زنان تاثیرگذار و موفق ایرانی در رشتههای مختلف است و در واقع مسیر موفقیت زنان ایرانی را روایت میکند. با این حال برنامه به یک تاک شوی جنسیتی یا مثلا فمنیستی تبدیل نمیشود یا به اقتضای زنانه بودن به ضد مرد بودن نمیگراید.
چنانکه مستانه مهاجر به عنوان نخستین مهمان، وقتی از پژمان بازغی همسر سابقش حرف میزند نه تنها علیه او حرف نمیزند بلکه از حرمت قائل شدن زوجها نسبت به هم پس از جدایی هم میگوید. از سوی دیگر مجری برنامه یک مرد است و به همین دلیل هر بار شاهد گفتگوی بین یک مرد و یک زن و در واقع تحقق عدالت و برابری جنسیتی در چیدمان و میزانسن برنامه هستیم.
با توجه به رخدادها و التهابهایی که در یک سال اخیر در کشور شاهد بودیم که شعار و شعاع آن بیش از همه یک قلمرو زنانه بود، انتخاب سوژه برنامه و رویکرد آن با روح زمانه مماس بوده و «باضیا» فرزند زمانه خویش است.
فرزندی جسور که به جای برخی سوالات کلیشهای و تکراری به سراغ پرسشهای چالشی با رویکرد انتقادی رفته و خود را از تاکشوهای دیگر متمایز میسازد. علی ضیا پس از دوری چندین ماهه از تلویزیون به سراغ ساخت اثری رفته که میتوان آن را مصداق همراهی کردن با زنان جامعه و بسترسازی برای روایت و رویت آنان دانست و این ارزشمند و محترم است.
اجرای او هم در این برنامه نسبت به برنامههای تلویزیونیاش پختهتر است و جنس سوالاتی که مطرح میکند ناظر به رخدادها و روح زمانه است. ساخت آن برای محیط اینترنتی، فضای بازتر را نسبت به تلویزیون ایجاد کرده تا مجری با خط قرمزهای کمتر و آزادانهتر به طرح پرسشهای خود بپردازد.
«باضیا» در همین چند قسمت خود نوید بخش یک برنامه متفاوت و جسورانه در ساخت تاک شوهای ایرانی است که میتواند به یک برند در برنامهسازی اینترنتی تبدیل شود.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید